Monday 8 September 2014

Petua Hilangkan Kutu Kepala




Selalu rasa gatal-gatal kat kepala?? Cuba check betul2 mungkin ada kutu kat kepala tu.. Macam mana kutu ni boleh hidup kat kepala kita plak.

Apa dia kutu kepala ni??
Kutu adalah sejenis binatang parasit penghisap darah yang biasanya hidup dikepala. Seekor kutu betina boleh menghasilkan 6 biji telur sehari.

Telur kutu ni kecil sahaja. Biasanya ia seakan bersinar dan berwarna putih macam kelemumur. Telur ini akan melekat kuat pada rambut. Telur-telur ini akan menetas lebih kurang selepas 8 hari.

Kutu ni senang sangat berjangkit. Kutu mampu melompat sangat tinggi. Boleh berhijrah ke kepala orang lain melalui merayap atau berpindah melalui sikat, topi, bantal dan tuala.

Cara-cara nak bunuh kutu-kutu ni :-
1. Beli ubat kutu kat farmasi - lumur kat kepala, pastu balut dengan tuala selama sejam, pastu sikat dan dibersihkan. Biasanya kena lumur ubat selama 3 hari berturut-turut barulah berkesan. Kalau setakat sehari jer, takut ada lagi saki baki keturunannya yang masih hidup dan beranak pinak semula.

Kalau tak yakin dengan ubat farmasi, boleh cuba petua tradisional ni :-
1. Ambil beberapa biji bawang putih. Tumbuk sampai lumat. Campurkan dengan minyak masak. Lumur kat kepala. Pastikan kena kulit kepala. Selepas dilumur balut kepala dengan kain/tuala yang berwarna putih. Biarkan selama sejam. Biasa bila dibuka, kutu-kutu yang mati akan melekat di kain/tuala putih tadi. Pastu bolehlah basuh kepala hingga bersih.

_________________________________________________________________________________


Anda layak untuk dapat semua ini jika membuat pembelian Shaklee dengan saya :- 
1) Jadual pengambilan vitamin 
2) Jemputan ke Group Eksklusif di Facebook 
3) Jemputan ke Group Sokongan Whatsapp/Telegram 
4) Konsultasi percuma berterusan 
5) Tips-tips eksklusif berkaitan set yang dibeli

Ingin mendapatkannya dengan harga ahli? Semestinya bole..;) Pelarasan harga dari Shaklee telah menetapkan harga ahli hanya untuk ahli berdaftar sahaja..;) Banyak sangat benefit bila jadi ahli shaklee 

Jangan tunggu lama2 sangat, jom daftar segera kerana yuran seumur hidup hanyalah RM 65 + RM 10 (kos penghantaran starter kit ke Semenanjung Malaysia & / + RM 20 (kos penghantaran starter kit ke Sabah, Sarawak & WP Labuan) 

 ** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease ** 

Untuk maklumat lanjut, hubungi saya Wan Hafiza Hakima: 
Email : whafiza_hakima@yahoo.com 
Sms / Whatsapp / Telegram : 012 9580334 
Shaklee Independent Distributor : 964487 
Blog : https://wanhafizahakima.blogspot.com 
Page: https://www.facebook.com/hafiza hakima health care

1 comment: