Wednesday 30 April 2014

Set Gout

Apa itu Gout??

Gout adalah satu penyakit sendi yang berpunca dari kandungan asid urik dalam darah yang tinggi. Kaum lelaki mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk menghidapi gout. Faktor gemuk dan kekeluargaan turut memainkan peranan. Gout akan menyebabkan sakit sendi terutamanya di sendi ibu jari kaki yang bengkak dan merah. Ia seterusnya boleh menyerang sendi-sendi lain di samping boleh menyebabkan erosi pada sendi dan tumbuhnya gout tophus (bengkak pada sendi seluruh badan yang tidak sakit tapi berkekalan). Kejadian batu karang pada buah pinggang juga sering berlaku pada penghidap gout. Risiko sakit jantung turut bertambah bagi mereka yang menghidapi gout.

Serangan gout boleh terbahagi kepada 2 jenis iaitu :-
  • Serangan akut (tiba-tiba).
  • Serangan kronik yang berpanjangan.

Serangan gout akut dikenal pasti sebagai serangan yang berulang-ulang, sendi menjadi bengkak dan rasa berdenyut berpanjangan dalam tempoh antara lima hingga enam hari. Tulang sendi seolah-olah digigit.

Serangan kronik berpanjangan, rasa berdenyut-denyut yang menyebabkan tidak selesa. Di samping itu tempoh kesakitan berterusan hingga mengambil masa yang agak lama dengan anggaran antara dua hingga tiga minggu.

Faktor2 Yang Menyebabkan Gout :-

1. Diet dan berat badan juga salah satu punca keadaan asid urik gout seperti kegemukan,            satu diet protein tinggi, alkohol atau rendah kalori dalam diet.
   
2. Ubat juga mendatangkan asid urik gout. Ia boleh meningkatkan asid urik dalam darah.            Anda perlu berhati-hati apabila menggunakan ubat seperti aspirin, diuretics.
   
3. Orang yang pernah mengalami penyakit ginjal, tekanan darah, kecederaan dan                          pembedahan berkemungkinan besar boleh mendapat gout.

Makanan yang patut di elakkan ialah :-
  •  Makanan laut seperti ikan, kerang, sardin dan ikan bilis.
  •  Sayur-sayuran seperti asparagus, bunga kobis dan bayam.
  •  Organ dalaman haiwan seperti paru, hati dan jantung.
  •  Daging merah.
  •  Cendawan.
  •  Yis (roti putih, roti manis).

Supplement yang boleh membantu meringankan penderitaan pesakit gout ini :- 

ALFALFA 
  • Detox semulajadi yang menyingkirkan toksin secara lembut dari badan. Pengamal alfalfa perlu mengambil air yang banyak untuk melancarkan proses detox ini.
PERFORMANCE DRINK  
  • Memelihara kandungan bendalir dalam badan supaya mencukupi untuk mengelakkan dehidrasi. Penting untuk pesakit gout mempunyai bekalan air mencukupi dalam badan untuk proses perkumuhan asid urik. Ia berkaitan dengan pengambilan alfalfa sebagai detox. 
OMEGA GUARD
  • Mengelakkan keradangan sendi.



Senarai Harga :-

Alfalfa (S), 330 biji RM 53.75

Alfalfa (L), 700 biji RM 97.50

Performance Drink, Natural Orange, 539 gram RM 82.50

Omega Guard, 90 biji, RM 136

Nak beli dgn harga ahli, jom join jd ahli..;)


** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease ** 


Untuk maklumat lanjut, hubungi saya Wan Hafiza Hakima: 
Email : whafiza_hakima@yahoo.com 
Sms / Whatsapp : 012 9580334 
Shaklee Independent Distributor : 964487 
Blog : https://wanhafizahakima.blogspot.com 
Page: https://www.facebook.com/hafiza hakima health care

No comments:

Post a Comment